Ik had een paar weken geleden tijdens het geven van een training Social Media het volgende gesprek:
Ondernemer: āJe zegt nu wel dat je je blogs ook op LinkedIn kunt plaatsen zonder dat dat slecht is voor je SEO, maar hoe weet je dat?ā
Ik: Omdat Google altijd naar de relevantie van een artikel kijkt.
Ondernemer: Maar als je teksten op 2 plekken plaatst wordt je website toch bestraft en zak je toch weg? Misschien zelfs wel naar de 2e pagina!
Ik: Nee hoor, echt nietā¦. dat weet ik heel zeker. Maar ik ga het voor je uitzoeken!
Soms zeg ik wel eens iets heel stellig tijdens een training, maar weet ik het niet 1,2,3 technisch uit te leggen. Vandaar zoals beloofd aan mijn deelnemer nu het uitgebreide antwoord.
Wat is SEO?
SEO is een woord dat enorm veel kan betekenen. Letterlijk betekent het: Search Engine Optimalisation
In het Nederlands wordt dit: Zoekmachine Optimalisatie.Ā
Je website zo in elkaar zetten dat hij zo vaak en goed mogelijk wordt gevonden/weergegeven in de zoekmachine resultaten. Om zo goed mogelijk gevonden te worden moet je zorgen voor goede content, een duidelijke structuur, betrouwbaarheid (links!) en snelheid.
In dit stuk ga ik het hebben over je content en betrouwbaarheid.Ā
Waarom bloggen op LinkedIn?
Ik dacht dat ik wel wist hoe groot LinkedIn in Nederland inmiddels was, maar toch was ik verbaasd toen ik het LinkedIn jaaroverzicht 2018 van Richard van der BlomĀ las op Marketingfacts.nlĀ
āNederland kent inmiddels 7,3 miljoen geregistreerde LinkedIn-accounts, waarmee ruim 80 procent van de beroepsbevolking in Nederland vertegenwoordigd is. Daarmee zijn we wereldwijd nog steeds koploper. Ook zetten we de trend van ‘meest actieve gebruikers’ nog steeds voort: het aantal dagelijkse gebruikers groeide van 500.000 (begin 2018) naar 540.000 (eind 2018). Ook zijn we per sessie langer actief, mede veroorzaakt door de verdere toename op mobiel, en sturen we verhoudingsgewijs nog steeds de meeste tickets naar de Helpdesk. Wij vinden er namelijk altijd wat van!ā
Genoeg reden dus om jezelf en je kennis te laten zien op LinkedIn. LinkedIn is allang geen online CV meer, maar een instrument waarmee je duurzame relaties kunt opbouwen en leads kunt genereren.Ā
Het Google strafbankje
Veel mensen zijn bang voor een āpenaltyā van Google. Een soort strafbankje waar je op komt te zitten als je duplicate content hebt staan op je website, of een blog op meerdere plekken publiceert.Ā
Dat strafbankje bestaat niet!
*Uitzondering zijn spammy website die geen originele content creƫren*
Luister maar even wat Matt Cutts van Google zegt over duplicate content en waarom je je daar niet zo heel erg druk over hoeft te maken.Ā
O nee! Google laat de verkeerde versie zien.
Matt geeft aan dat Google niet bestraft, maar kijkt welke versie de beste versie is om jou te laten zien. Heb je dezelfde content op verschillende plekken staan, dan laat Google meestal maar 1 van deze versies zien in haar resultaten.
Hoe plaats je het beste dezelfde content op LinkedIn en je eigen blog?
Als je zeker wil weten dat Google de juiste pagina laat zien aan mensen die gaan zoeken in Google dan gaat het erom dat Google de pagina die jij het belangrijkste vindt als eerste indexeert. Is dit je eigen website?Ā
Dan publiceer je het blog eerst op je eigen website. Je kunt nu wachten tot Google langskomt en de pagina indexeert, maar je kunt ook zelf naar de Webmaster Tools gaan en de pagina handmatig aanmelden.
Zodra je er zeker van bent, dat de pagina is geĆÆndexeerd publiceer je dan dezelfde tekst op LinkedIn.Ā Ā
Bovenstaande hack werkt meestal heel goed, maar Google blijft eigenzinnig. Als je bijvoorbeeld een website hebt die nog niet zoveel autoriteit heeft, dan kan Google ervoor kiezen om toch het blog op LinkedIn te laten zien.
Originele content per medium
Als het je erom gaat om je merk en kennis vaker voor het voetlicht te brengen, dan maakt het je misschien niet uit waar lezers je content vinden. Of LinkedIn of je eigen website nu bovenaan de zoekresultaten staan maakt dan niks uit. Je content blijft ook gewoon zichtbaar in de zoekresultaten, op je website, en op de social media kanalen. Alleen maar meer kans dat mensen je stuk lezen!Ā
Waar je wel rekening mee moet houden is dat je door het plaatsen van dezelfde content mensen ook snel kunt vervelen. Dus ondanks dat het misschien voor de ranking van je website niet uitmaakt is het toch zinnig om na te denken over de kennis die je wil delen met je lezers. Is het wel zo logisch om een stuk van 3000 woorden op LinkedIn te plaatsen? Kun je er niet beter een korter stuk over schrijven met een andere invalshoek?
Conclusie
– Er bestaan veel misverstanden over het beschadigen van je ranking door het plaatsen van dezelfde content op meerdere plaatsen, maar dit valt allemaal best wel mee.
– Je kunt bewust sturen waar je je content het eerst wil laten zien door het artikel daar eerst te plaatsen. De datum van plaatsing helpt Google om de zoekresultaten te rangschikken.
– Verveel mensen niet door overal dezelfde content te plaatsen. Ben je ervan bewust dat je fans niet overal hetzelfde stuk willen zien staan. Ook al wordt je niet bestraft voor het plaatsen van duplicate content, ga er wel bewust mee om.
Hoe ga jij om met duplicate content? Probeer je het altijd te vermijden? Of plaats jij gewoon alles 1-op-1 door?
SEO advies nodig? Plan dan gerust een kennismakingstelefoontje in mijn agenda.
Erg waardevolle informative, ik ga het toepassen!
Super! Succes ermee.
Bedankt voor de uitgebreide tips!
Graag gedaan! Bedankt voor je comment. š