Hoe doe je dat nu eigenlijk precies, zo'n child theme maken voor je WordPress site? Een goed Nederlands woord is er niet echt voor, maar het woord sub-thema komt nog het meeste in de buurt.
Veel mensen gebruiken geen child themes bij Divi, maar zelfs als je alleen in de CSS aanpassingen doet is het nog steeds slim om het als een gewoonte wel altijd te doen. Met deze tutorial en de downloadbare screenshot is het een eitje 🙂
Screenshot Child Theme: https://cl.ly/966e1d76c6ae
https://elegantmarketplace.com/child-theme-maker/
Voordat ik me samen met jullie ga verdiepen in hoe we een Child Theme gaan maken is het wel handig als je weet wat een Child Theme is. Child Themes zijn niet iets dat heel specifiek bij Divi hoort. Het is een WordPress begrip.
In de "goede oude tijd" (lees een paar jaar geleden ) waren de WordPress thema's enorm inflexibel. Je kon vaak alleen de kleur van het de links veranderen en misschien nog eens een kadertje ergens, maar daar hield het wel mee op vaak. Wilde je in die tijd meer doen dan alleen hele kleine aanpassingen, dan moest je dat al heel snel in de code doen. WordPess thema's moet je altijd up to date houden. Dat was toen zo, maar is zeker nu ook nog zo. Zodra je een update draaide, was je dan al je veranderingen kwijt. Dat is mij bij mijn eerste website dus echt gebeurt!
Wil je dit niet, dan gebruik je een Child Theme. Een subthema zouden we het in het Nederlands noemen. Je installeert altijd het hoofdthema eerste. Daarna installeer je het subthema er als een schil omheen. Bij updates van het hoofdthema blijft deze schil dan altijd intact.
Heb je dan zo'n Child Theme wel nodig bij Divi?
Strict genomen heel vaak niet. Ik red het vaak zonder Child Thema ook prima, maar het is een goed gewoonte om jezelf aan te leren om het toch te doen. Met mijn tutorial kost het je maximaal 5 minuten en zo weet je zeker dat je aanpassingen niet verloren gaan.
Wil je nu nog veel meer weten over wanneer je wel en niet een Child Theme nodig hebt dan kun je het geweldig blog van Tim Strifler lezen. Hij heeft een geweldig uitgebreide Guide geschreven over het maken van Child Themes.
Nadat je een Child Theme hebt geïnstalleerd kun je beginnen aan je website. Wil je dit nu doen vanuit een mooie basis dan kun je gratis mijn Nederlandse layout downloaden!

Heb jij ook van die kleine WordPress probleempjes? Ik probeer zo vaak mogelijk een Divi of SEO probleem op te lossen, dus stuur me gerust je vraag. Dan probeer ik die in een blog te beantwoorden.

Iets meer advies nodig? Of samen aan je zichtbaarheid werken? Plan dan gerust een kennismakingsafspraak in mijn agenda.

Divi Tip Route plannen Google Maps

Geen paniek! Duplicate content zorgt niet voor strafpunten bij Google.

by | 05 August 2019

Ik had een paar weken geleden tijdens het geven van een training Social Media het volgende gesprek:

Ondernemer: “Je zegt nu wel dat je je blogs ook op LinkedIn kunt plaatsen zonder dat dat slecht is voor je SEO, maar hoe weet je dat?”

Ik: Omdat Google altijd naar de relevantie van een artikel kijkt.

Ondernemer: Maar als je teksten op 2 plekken plaatst wordt je website toch bestraft en zak je toch weg? Misschien zelfs wel naar de 2e pagina!

Ik: Nee hoor, echt niet…. dat weet ik heel zeker. Maar ik ga het voor je uitzoeken!

Soms zeg ik wel eens iets heel stellig tijdens een training, maar weet ik het niet 1,2,3 technisch uit te leggen. Vandaar zoals beloofd aan mijn deelnemer nu het uitgebreide antwoord.

Wat is SEO eigenlijk precies?
Duplictate content en gevolgen voor je SEO?

Wat is SEO?

SEO is een woord dat enorm veel kan betekenen. Letterlijk betekent het: Search Engine Optimalisation

In het Nederlands wordt dit: Zoekmachine Optimalisatie. 

Je website zo in elkaar zetten dat hij zo vaak en goed mogelijk wordt gevonden/weergegeven in de zoekmachine resultaten. Om zo goed mogelijk gevonden te worden moet je zorgen voor goede content, een duidelijke structuur, betrouwbaarheid (links!) en snelheid.

In dit stuk ga ik het hebben over je content en betrouwbaarheid. 

Wat is search engine optimization

Waarom bloggen op LinkedIn?

Ik dacht dat ik wel wist hoe groot LinkedIn in Nederland inmiddels was, maar toch was ik verbaasd toen ik het LinkedIn jaaroverzicht 2018 van Richard van der Blom las op Marketingfacts.nl 

“Nederland kent inmiddels 7,3 miljoen geregistreerde LinkedIn-accounts, waarmee ruim 80 procent van de beroepsbevolking in Nederland vertegenwoordigd is. Daarmee zijn we wereldwijd nog steeds koploper. Ook zetten we de trend van ‘meest actieve gebruikers’ nog steeds voort: het aantal dagelijkse gebruikers groeide van 500.000 (begin 2018) naar 540.000 (eind 2018). Ook zijn we per sessie langer actief, mede veroorzaakt door de verdere toename op mobiel, en sturen we verhoudingsgewijs nog steeds de meeste tickets naar de Helpdesk. Wij vinden er namelijk altijd wat van!”

Genoeg reden dus om jezelf en je kennis te laten zien op LinkedIn. LinkedIn is allang geen online CV meer, maar een instrument waarmee je duurzame relaties kunt opbouwen en leads kunt genereren. 

Wil je weten hoe het met de SEO van je website is?

Het Google strafbankje

Veel mensen zijn bang voor een ‘penalty’ van Google. Een soort strafbankje waar je op komt te zitten als je duplicate content hebt staan op je website, of een blog op meerdere plekken publiceert. 

Dat strafbankje bestaat niet!

*Uitzondering zijn spammy website die geen originele content creëren*

Luister maar even wat Matt Cutts van Google zegt over duplicate content en waarom je je daar niet zo heel erg druk over hoeft te maken. 

O nee! Google laat de verkeerde versie zien.

Matt geeft aan dat Google niet bestraft, maar kijkt welke versie de beste versie is om jou te laten zien. Heb je dezelfde content op verschillende plekken staan, dan laat Google meestal maar 1 van deze versies zien in haar resultaten.

Hoe plaats je het beste dezelfde content op LinkedIn en je eigen blog?

Als je zeker wil weten dat Google de juiste pagina laat zien aan mensen die gaan zoeken in Google dan gaat het erom dat Google de pagina die jij het belangrijkste vindt als eerste indexeert. Is dit je eigen website? 

Dan publiceer je het blog eerst op je eigen website. Je kunt nu wachten tot Google langskomt en de pagina indexeert, maar je kunt ook zelf naar de Webmaster Tools gaan en de pagina handmatig aanmelden.

Zodra je er zeker van bent, dat de pagina is geïndexeerd publiceer je dan dezelfde tekst op LinkedIn.  

Bovenstaande hack werkt meestal heel goed, maar Google blijft eigenzinnig. Als je bijvoorbeeld een website hebt die nog niet zoveel autoriteit heeft, dan kan Google ervoor kiezen om toch het blog op LinkedIn te laten zien.

Originele content per medium

Als het je erom gaat om je merk en kennis vaker voor het voetlicht te brengen, dan maakt het je misschien niet uit waar lezers je content vinden. Of LinkedIn of je eigen website nu bovenaan de zoekresultaten staan maakt dan niks uit. Je content blijft ook gewoon zichtbaar in de zoekresultaten, op je website, en op de social media kanalen. Alleen maar meer kans dat mensen je stuk lezen! 

Waar je wel rekening mee moet houden is dat je door het plaatsen van dezelfde content mensen ook snel kunt vervelen. Dus ondanks dat het misschien voor de ranking van je website niet uitmaakt is het toch zinnig om na te denken over de kennis die je wil delen met je lezers. Is het wel zo logisch om een stuk van 3000 woorden op LinkedIn te plaatsen? Kun je er niet beter een korter stuk over schrijven met een andere invalshoek? 

Conclusie

– Er bestaan veel misverstanden over het beschadigen van je ranking door het plaatsen van dezelfde content op meerdere plaatsen, maar dit valt allemaal best wel mee.

– Je kunt bewust sturen waar je je content het eerst wil laten zien door het artikel daar eerst te plaatsen. De datum van plaatsing helpt Google om de zoekresultaten te rangschikken. 

– Verveel mensen niet door overal dezelfde content te plaatsen. Ben je ervan bewust dat je fans niet overal hetzelfde stuk willen zien staan. Ook al wordt je niet bestraft voor het plaatsen van duplicate content, ga er wel bewust mee om. 

Hoe ga jij om met duplicate content? Probeer je het altijd te vermijden? Of plaats jij gewoon alles 1-op-1 door?

SEO advies nodig? Plan dan gerust een kennismakingstelefoontje in mijn agenda.

Gratis Style Guide voor je merk downloaden

Wil jij goed beginnen aan je website?

Gratis MINT Style Guide 2019

Wil je graag zelf:

- een logo maken?

- een kleurenpalet maken?

- de lettertypes voor je huisstijl uitzoeken?

Download en gebruik dan mijn gratis E-book en Style Guide, daarin laat ik je zien hoe je dit allemaal gratis kunt doen. 

Je kunt nu je Ebook en Style Guide downloaden. Je krijgt ook nog de link naar de video waarin ik je laat zien hoe je de Style Guide kunt opslaan en gebruiken.

Pin It on Pinterest

Share This